KRESZ változások 2010

2009.12.07. 16:16

Hát ezt is megértük. 2010 január 1.-től életbe lép a KRESZ egy újabb módosításos változata. Ideje volt ennek, de lehet, hogy nem ezt az őrégi kövületet kellene toldozgatni, foldozgatni, hanem hanem végre egyszer egy újat írni... De ha már ez van, akkor nézzük is át.

A KRESZ módosításokat áttekintve, akár egy közeledésnek is tekinthető végre a valósághoz ez az új módosítás.

Akkor vegyük végig a fontosabb motorosoknak is releváns pontokat:

A rendszámmal kapcsolatos rendelkezések pontosítása:

Az indulás minden esetben megelőző kötelező vizsgálatok részévé tették a hatósági jelzés ellenőrzését, illetve szabályozták, hogy csak a felszerelésére kijelölt helyre szerelhető fel. Végre eltűnhetnek a lobogó rendszámok és a sárvédőbe installált változatok is.

Járművek forgalmára vonatkozó új tilalmi jelzőtáblák bevezetése

Sebességkorlátozás kiegészítő táblák:

Végre elértük azt, hogy a sebességkorlátozó táblák alatt elhelyezett kiegészítő táblák, a kiegészítő táblán jelzett esetre vonatkoznak, pl. hóesés, eső, szél.

Környezetvédelmi övezet (zóna):

Ez egy új tábla, a jelzőtábla azt jelzi, hogy a „Környezetvédelmi övezet (zóna) vége” jelzőtábláig az úton (övezetben) a gépkocsik nem közlekedhetnek. A kiegészítő jelzőtábla jelzi azon környezetvédelmi igazolólaphoz tartozó – a hatósági jelzésen (rendszámtáblán) elhelyezett – matrica színét, amellyel rendelkező gépkocsira a behajtás tilalma vonatkozik. A behajtási tilalom alól az út kezelője felmentést adhat. A kiegészítő jelzőtáblán „Kivéve engedéllyel” felirat is elhelyezhető.

[caption id="" align="aligncenter" width="368" caption="Környezetvédelmi övezet tábla"]Környezetvédelmi övezet tábla[/caption]

Veszélyt jelző tábla bevezetése

Torlódás tábla:

"Az Európában számos helyen alkalmazott táblával a ráfutásos balesetek előzhetők meg a nagy forgalmú utakon (autópályákon) és ezek városi bevezető szakaszain.  Változtatható jelzésképű táblán megjelenítve a valós forgalmi helyzetnek megfelelően késztetheti lassításra, az útvonal megváltoztatására, letérésre az autósokat."

[caption id="" align="aligncenter" width="123" caption="Torlódás"]Torlódás[/caption]

Tájékoztatást adó táblák bevezetése

Magánút:

"A magánút jelzőtábla arra figyelmeztet, hogy a tábla mögötti, közforgalom elől elzárt területen a KRESZ szabályai csak az út kezelője döntésének függvényében, tehát nem biztosan érvényesek. A tábla csak a „Mindkét irányból behajtani tilos” jelzéssel együtt helyezhető ki."

Kerékpár az egyirányú utcában szembe:

"A módosítás részletezi azokat az eseteket, amelyekben erre utaló kiegészítő tábla engedélyezheti, hogy az egyirányú forgalmú úton az autóbuszok és kerékpárok a megjelölt iránnyal szemben is közlekedhessenek. A kerékpárosok ezt az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva, vagy az autóbuszok részére kijelölt irányban az általuk igénybe vehető buszsávban tehetik meg."

Új útburkolati jelek bevezetése

Előretolt kerékpáros felállóhely balra bekanyarodó kerékpárosok számára:

Ez a szép hosszú művésznevű útburkolati jel tartalmazza azt, hogy a forgalomirányító fényjelző készülékkel szabályozott útkereszteződésben  az út jobb szélén kijelölt kerékpáros nyomon  vagy a kerékpársávon  oda érkező és balra bekanyarodó kétkerekű kerékpárok a megállás helyét jelölő vonalak közötti, kerékpárt mutató sárga színű útburkolati jellel megjelölt úttestre csak a járművek forgalmát irányító fényjelző készülék piros fényjelzésének időtartamában szabad a többi jármű elé besorolva a továbbhaladáshoz felkészülni.

Azaz ez sajnos egyenlőre nem vonatkozik a motorosokra. :(

Haladás az úton

25§ 2:

Feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. Ezzel egyidejűleg az általános jobbra tartási kötelezettséget megerősíti.

A párhuzamos közlekedés új szabályai

36§ 3:

A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon.

36§ 8:

Ez is egy régóta várt módosítás, amely azért hallgatólagosan eddig is működött.

A módosítás a kétkerekű motorkerékpárok és kétkerekű segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbusz forgalmi sáv használatát.

36§ 10:

Ez nekem régi fájdalmam, hogy senki sem képes a körforgalmak rendes használatára, ennek első lépését teszi meg a módosítás, szabályozza a körforgalomba történő behajtás rendjét. Sajnos a kihajtással nem foglalkozik.

36§ 12:

Álló (!!!) autósorok között előre lehet csorogni.

A részletezett biztonsági feltételek fennállása esetén a forgalmi okokból álló járművek mellett vagy között a motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok, az álló járművek mellett jobbról a kerékpárok előre haladhatnak. Ez akkor lehetséges, ha az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák. Ezzel elkerülhető, hogy e járművek a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak, ami különösen a lassabban induló kerékpárok esetén jelenthet fokozott kockázatot.

A vasúti átjáróban való közlekedés új szabályai

39§ 1:

Megszűnik a kötelező 30 km/h korlátozás a vasúti átjáróban.

A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. Ahol a választható legnagyobb sebesség meghatározása változatlanul szükséges, ott ez tábla kihelyezésével megvalósítható.

A megállási tilalmakra vonatkozó rendelkezések pontosítása

40§ 9:

A kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár, abban az esetben, ha csak a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el és a gyalogosok közlekedésére legalább másfél métert szabadon marad, a tiltó jelzések ellenére is megállhat a járdán.

A bukósisak viselés szabályainak pontosítása

48§ 9:

Csak becsatolt bukósisakkal szabad közlekedni. Egyértelműsíti, hogy az utas esetében ez saját felelőssége, és nem az üzemben tartóé.

Az utak igénybevételével kapcsolatos új szabályok

63§ 4-5:

Sajnos ezen szabályok, engedélyezik, hogy a közúti forgalom ellenőrzése során (GyK: pl. sebesség ellenőrzés) az ellenőrző eszköz vagy jármű elhelyezkedésére bizonyos esetekben nem vonatkoznak a közúti közlekedés szabálya.

Út melletti létesítményt jelző új tábla

Közúti forgalom ellenőrzése tábla:

Új táblát vezet be a telepített sebesség ellenőrző rendszerek jelzésére. A jogszabály szövege itt utal arra, hogy az átlag sebesség ellenőrző készülékkel ellátott útszakaszokat is ezek a táblák fogják jelezni.

[caption id="" align="aligncenter" width="304" caption="Közúti forgalom ellenőrzése tábla"]Közúti forgalom ellenőrzése tábla[/caption]

Egyéb:

Sikerült definiálniuk végre a trike a quad és a mopedautó fogalmát, de a trike tulajdonosok, jobb ha szokják a tricikli definíciót. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://turamotorosok.blog.hu/api/trackback/id/tr472368339

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KTM-es Pegaso 2009.12.07. 22:34:32

Talán, mert túl sok bort ittam ezért ezt magyarázzátok el lécci: A vasúti átjáróban való közlekedés új szabályai 39§ 1: Megszűnik a kötelező 30 km/h korlátozás a vasúti átjáróban. A vasúti átjárók előtt kötelezően betartandó, rögzített mértékű legnagyobb sebességet általánosabb megfogalmazás váltja fel. Ahol a választható legnagyobb sebesség meghatározása változatlanul szükséges, ott ez tábla kihelyezésével megvalósítható.

Toncsi 2009.12.08. 07:54:17

Az én olvasatomban ez azt jelenti rájöttek arra, hogy csomó átjáróban nem szükséges kötelezővé tenni a 30-at. Akár azért mert egyébként sem tudnál gyorsabban átmenni rajta (ez egy kicsit gonosz volt) akár azért mert nem is jár arra vonat vagy csak nagyon ritkán akkor is jelzőőrrel védve például. Magyarul ahol valóban szükséges a lassúb haladás, kiraknak egy korlátozó táblát. Ahol nem, ott meg mehetsz nyugodtan :)

hadzsy · http://www.turamotorosok.hu 2009.12.08. 10:46:07

Jaja, ha van tábla akkor az érvényes, ha nincs, akkor az addig érvényes korlátozás van ott is.

KTM-es Pegaso 2009.12.08. 19:55:12

Köszönöm, tehát lakott területen belül az áthaladási sebesség 50 km/h, ha egyéb tábla azt nem korlátozza.
süti beállítások módosítása