resize of hencsei_kirandulasA számító dög. Lassan magához édesget, majd utána minden más motor hidegen hagy, ezért nem cseréled le. Ilyen a szerelem…

Egy kis BMW ábécével kezdeném: R- mint boxer
1200- mint 1200 cm3
C- mint Cruiser

Cruiser cirkálót jelent. Ami nem az a hátradőlős, bőrfotelos chopper, de mégis kényelmes. Majdnem egyenes derékkal is vezethető, de én jobban szeretem kissé előredőlve. Ez a motor abszolút megosztja a véleményeket. Akit érdekel a technika, annak kuriózum. Aki a fülét is lerakja a kanyarban, annak semmi. Aki pedig teljesen laikus, annak jobb esetben „csoper” volt, de már előfordult, hogy „odanézz, egy hárli dévidzon”.

resize of mr_marketing A vas 2002-ből való, akkoriban már a BMW kicsit adott a formatervezésre is. (Korábban is, csak a mérnökeik születési dátuma a húszas évekre tehető…) Az „independent” függetlent jelent, ezért gyárilag együléses, de mindene megvan, hogy a másodikat is fel lehessen szerelni. Így is rendeltem, utasülés (ami lehet egy teljes értékű kényelmes ülés, vagy kisebb tenyérnyi kínpad, de felhajtható deréktámasznak) és lábtartó benne volt a megállapodásban. A különbség az alap kivitelhez képest, hogy szinte minden cicomát megkapott, kétszínű festés - ez mindig is a gyengém volt-, krómozott a fék- és kuplungtartályok fedele, a vezérmű fedél, az ovális tükrök, könnyűfém felni, kis sportplexi, stb. Valamivel ízlésesen kiegészíteni kemény dió!

dubrovnikbol_hazafele_2 Pár extrát rendeltem hozzá. Nem azért, mert „másnak ilyen még úgysincs”, hanem hosszasan végiggondoltam, hogy az elődökkel eltöltött ezer kilométerek során mi az, ami hiányzott. Persze normális keretek között. Ilyen lett az ABS, amit ki is használtam párszor. Elöl 305 mm átmérőjű duplatárcsás EVO-fék lassítja, hátul 285 mm-es szimpla tárcsa emészti fel a mozgási energiát. A integrál blokkolásgátló, fergeteges lassulást eredményez. A markolatfűtésért sok kritika ért, de akik a leghangosabban nevettek, azoktól hallottam legtöbbször, hogy este bizony elgémberedtek az ujjaik, vagy mitöbb, motorcserénél ők is megrendelték.
Műszerezettsége minimálisra törekszik, olajnyomás lámpa, tartalékjelző, index visszajelző, ABS visszajelzők, és egy csinos kilométeróra, melyben egy összkilométer-, az alján pedig egy napikilométer számláló van. Tulajdonképpen nem kell több. Rugózása elől telelever, hátul paralever, könnyen állítható csillapítású központi rugóstaggal. Az egykaros szárban a kardánhajtás is helyet kapott. Ráülve a telók szinte semmit nem mozdulnak lefelé, s álló helyzetben lehetetlen megmozgatni az elejét. De menet közben jól kisimítja az utat, s főleg nem ül le még erős fékezésnél sem!

resize of boxer_es_telelever_csendelet

resize of propeller_naplementeben A motorblokk teljes teherviselő elem, a váz többi része ehhez kapcsolódik előre és hátra. Teljesítménye 61 Le, még hengerenként négy szeleppel sem utal egy erőgépre, de elegendő, hogy jól mozgassa a vasat két személlyel is. Autópályán kicsit kevés, mert a végsebessége 170km/h körüli, és ugye nem illik teljesen kiforgatni még az elnyűhetetlen boxereket sem. Először meg kellett tanulnom előzni vele. A túramotoros elődök sokkal fordulékonyabbak voltak, így mikor ezzel kinéztem a kamion mögül, olyan érzés volt, hogy csak döntöm, csak döntöm, s még mindig nem váltottam sávot. A lábtartó kissé elől, a hengerek alatt van. Szintén csak szokás kérdése, de ha átülök egy másik motorra, rutinból mindig a sebváltóra és a hátsó fékre teszem a lábam. Előnye, hogy hűvös időben kellemes meleget ad a lábamra a két léghűtéses. Apropó léghűtéses. Csak szintetikus olajat használok, mert jobban bírja a magas hőmérsékletet. Viszont az extra, motoros szívet meglengető reklám-sportolajaktól távol kell maradni.

Gyárilag a Mobil-1 volt benne, s nagyon jól tartotta magát, jól ken, nem ég meg két csere között, s nem fogy sok. Az olajfogyasztást azért említem, mert –számomra - ez is újdonság volt a soros japán után. Boxer tulajdonság, ha hirtelen leállítom, s oldalra döntöm, befolyhat a bal hengerbe pár csepp olaj. Ezért fogy pár deci 10.000km-en, ami nem sok, de lelkiismeretességből néha rá kell nézni. Megint csak mérnöki bravúr, hogy a motoron ülve nem látni az olajnyomás kontroll ablakát. Hasalva pedig nem próbáltam függőbe tartani a motort, mivel csak oldaltámasszal szerelték fel. (Lehet, hogy szervizbe kellene vinni ezért is? :o) További konstrukciós hiba, hogy az akkumulátor a tank alatt van. Téli karbantartáshoz mindig szét kellene szednem, de lehet, hogy az univerzális computer csatlakozón keresztül tervezték a töltést? Vagy télen is használnom kell, ha nem akarom az akksi halálát. (Mellesleg megoldottam két kis oldalkivezetéssel minden bonyodalom nélkül, s mindezt a burkolat alatt. A szervizben megdicsértek érte, mert így az ő műszerükhöz is tudtak áramot venni, egy lekérdezés alkalmával. Ja, és egy kis fizika: pl. egy izzó foglalaton keresztül is lehetne akksit tölteni…)

resize of az_elod_meg_par_nyarat_eltoltott_velem

20080523__bmw_days_kaprun__0128

Ettől még jól motorozható és ez a lényeg! Fogyasztása stílusfüggő. Hosszú, enyhe motorozással már volt, hogy 4,3-t evett, ha azonban városban gázfröccsökkel jelzem, hogy a kocsisorok között gurulok, bizony 6 fölött is meg lehet vele etetni. Ez a 17 literes tankhoz képest nem tűnik túl hosszú távú megoldásnak, de kell egy kis pihenő 250 km után.
A lábtartók szépen gumírozottak, nem adják át a rezgést az utasnál sem. Pedig látványosan szitál a boxer, ami nagyon tetszik. Oldaltámaszon olyan érzésem van, hogy el fog dőlni. És nem. És nem…
A kipufogó katalizátoros, két oldalon kivezetve. Gyárilag benne a kis hangfogó betét az európai piacon. Amerikában e nélkül futnak. Kis ügyességgel eltávolíthatóak, így hangja kellemes marad, csak kicsit mélyül.
Kétféle BMW koffert lehet kapni hozzá. Egy kisebbet, ami a maga cca. 10-12 literes űrtartalmával még elég is volna, ha a design oltárán nem áldoztak volna megint a bajorok, s a kívülről bőrborítású, műanyag táska belső oldalával nem követik a tartó vonalát. Így ugyanis az alsó fele kb. 10 cm-re szűkül. Lehet pakolni, de nem 2 személynek 2 hétre. Viszont zárható a gyári kulccsal, és egyetlen mozdulattal levehető a krómozott tartóról, s elegánsan, mint két kis bőrönd magammal tudom vinni a szállásra. A másik táska kb. 25 liter, pakolni praktikusabb, de szabvány műanyag kocka. Nnna, azt azért mégsem akartam, meghagyom a GS tulajdonosoknak!

resize of a_2_bomos

resize of hencsei_kastely A kormány a sima cruiserhez képest nem magasan ível, hanem váll alatti. Én nagyon szeretem. A BMW indexeit meg kell szokni, mert jobb és bal hüvelykujjal kell megnyomni, és jobb oldalt oldani. Furcsa, de könnyen tanulható. Viszont pár perc után magától kiold, ami nem utolsó szempont, bár én nem szoktam elfelejteni, szemben sok társunkkal…
Kicsit csinosítottam a gépen, az első villát lefújtam a motor színeire, közöttük az eredetiben is megtalálható elválasztó fehér csíkkal. Sokkal markánsabb lett, s jó festéküzletben volt katalógus, melyben szerepeltek a gyári színkódok! Tetszett a dolog, tehát olyan színek, mintha eredeti fényezés volna.
Azóta kaptam szóbeli és egyéb elismeréseket is. Benzinkúton valaki úgy szállt ki felcsattanva az autóból, hogy dicsérő szavak hagyták el a száját. Egy partnertalálkozón egy kollegának ez lett a kedvenc motorja (nekem is), s a BMW Mountain Days alkalmával egy cseh társunk ismeretlenül lefotózta a művet. Ez fel is került a rendezvény 2008-as fotógalériájába.

Összességében, ha felteszem magamnak a kérdést, hogy újból ezt választanám-e, azt felelném: IGEN!

Miért?

  • Mert egy látványos motor, amit túrázásra is lehet használni, s ha elég rutinos az ember bizony lehet lépést tartani az erősebb gépekkel is. (lásd. Túramotorosok.hu / 2007 Horvátország :o)
  • Mert már nem gyártják ezt a típust, s nem kell attól félnem, hogy az új modell sokkal tetszetősebb design-al bír, s ez a kutyának sem kell.
  • Mert így hat évesen is nagyjából a feléért el tudnám adni.
  • Mert ezzel a festéssel egy igazi „masculin” motor (Vörös Ákos).
  • Mert semmi extra probléma nem volt vele, csak apróságok. De melyik európainál nem? (És ha kicsit törődöm a motorral, ezek megelőzhetőek.)
  • Mert már három éve tervezem a cserét, de még nem találtam jobbat.

És mert…

resize of mikor_meg_nem_kellett_sisak_horvatorszagban … ilyen a szerelem!

A bejegyzés trackback címe:

https://turamotorosok.blog.hu/api/trackback/id/tr932368319

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása