Garmin Zümo 660 teszt

2009.10.02. 19:41

A készülék kompromisszummentes autós/motoros navi eszköz. A csomagban minden kellék megtalálható, ami a motorra való felszerelést lehetővé teszi. Nem mindenre jó egy kicsit, hanem mindkét felhasználásra nagyon jó. De lássuk a részleteket a korábbi bevezető után.

A GPS kivitelezése igazi garminos: nehéz, vaskos, masszív benyomást kelt. A készülékház és szoftver nem a Zümo vonalat örökölte, hanem a Nüvi sorozat jellegeit viseli.

Víz- ,UV- és benzinálló, ha esetleg a motort esőben tankolva lelocsolnák üzemanyaggal a sivatag közepén.  Saját hangszórója van, ami az előző motoros Garminoknál nem volt jellemző (pl. zümo450, de az 550-nél sem). A kijelzőn navigáció közben a zoom gombok a bal oldalra kerültek azért, hogy a gázmarkolat elengedése nélkül is lehessen használni (ez menetközben súlyosan balesetveszélyes!)

A készülék belső memóriája (4Giga) CityNavigator 2009-es térképpel van feltöltve, a Magyarország térkép pedig az akkumulátor alatt egy microSD kártyán található. A vízhatlan akkumulátorvédő hátlap alatt egy miniusb csatlakozó található, amin keresztül a PC-vel való szinkronizálásra és a hálózati töltésre lehet összekötni a gépet.

A 660 oldalán egy kis gumi fül alatt fejhallgató és külső GPS antenna csatlakoztatására alkalmas csatlakozókat találunk.

Első körben az autós felhasználás mellett döntöttem, mivel a teszt első hétvégéjén vidékre vitt az utam. A készülék autós tartója egy aktív tartó, melybe egy speciális csatlakozójú autós töltőt kell bedugni (tartozék). Amennyiben ezt otthon hagyjuk, akkor az akkuvédő hátlap mögötti miniUSB aljzaton keresztül sem lehet tölteni a készüléket (csak hálózati töltővel).

autos tartoAz akkumulátora a gyári adatok alapján „akár 5 óra”, de valós körülmények között kb. 3 órát bír saját erejéből működni.

Imádom a BT-vel felszerelt eszközöket annak ellenére, hogy az autómban van kihangosító. A Garmin BT megoldása fantasztikus! Miután a párosítás megtörtént, a telefont akár a hátizsákba is tehetem, mert teljesen kezelhető a telefon.TelefonNem csak a bepötyögött számokat lehet hívni, mint a legtöbb PNA-ban, hanem a teljes telefonkönyvben szereplő listát. De nem csak a telefonkönyvet olvassa ki, hanem a híváslistát is. Azt a híváslistát, ami akkor jött létre (fogadott, nem fogadott, hívott), amikor a Garminnal még nem is volt párosítva! A hangzás mindkét oldalon teljesen tiszta. Sajnos azonban a telefon felismerése és a párosítás nem minden esetben megy tökéletesen. A BT rész egyébként A2DP támogatott.

Beépítettek egy MP3 lejátszót is, ami azoknak lehet fontos, akiknek nincs az autóban, motoron. Véleményem szerint balesetveszélyes mert elvonhatja a figyelmet, de állásidőben jól jöhet.

mp3A főképernyő tetején középen az éppen aktuális üzemmód ikon látható, amit megérintve manuálisan is át lehet váltani az üzemmódok között, de az autós vagy motoros tartóba helyezve azonnal felismeri a változást, bár sajnos a beállításokat kézzel kell elvégezni minden esetben, mert nem jegyzi meg. (ez nem teljesen világos, hogy mit nem jegyez meg)menuEgy GPS eszközben a jel erősség azt hiszem alapvetően fontos, itt ezzel nem lehet problémaEnnel jobb nem lehet a jelEgy turistatérképpel felszerelkezve ilyen pontosság mellet bárhova oda lehet találni. A Board screen-ben iránytű is helyet kapott:

Board komputerA motoros felhasználást nagyban segíti, hogy a bekapcsoló gomb egyben egy gyorsgomb funkcióját is betölti, mert a fényerőt, hangerőt azonnal lehet állítani (hasonlóan a bringás Edge-ekhez). A képernyőn keresztüli hangerőgombbal külön lehet állítani a gép rendszerszintű, navigáció alatti és médialejátszási hangerejét.

Gyors gombUgyancsak a motoros felhasználást segíti, hogy a beviteli képernyőn nagyméretű gombokat is be lehet állítani a hagyományos garminos billentyűk mellett a kesztyűben való kezelhetőség érdekében.

Motoros bill1Bár saját véleményem szerint az előd Zümo-k görgetős beviteli módja könnyebben kezelhető volt.

garmin-zumo-450_Hasznos funkció a sávasszisztens. Változás (számomra) az előző készülékekkel kapcsolatban, hogy a térkép léptéken navigáció módban nem látható, csak térkép módban. Viszont navigálás alatt látható egy tájoló.

leptekMotoron a kezelhetőség mellet nagyon fontos tényező a láthatóság. Más PNA készülékeknél előfordul, hogy menet közben vagy el kell mozdulni, hogy megfelelő szögből nézzük a kijelzőt, vagy a kezünkkel kell árnyékot képezni, hogy ne a nap tükröződését lássuk. Bár ez a kijelző is erősen harcol a nap fényével, de mindenképpen a használhatóság határain belül marad. Teljes napsütésben és teljes fényerővel ennél jobban más kijelző nem veszi fel a versenyt (maximum egy másik Garmin).

napfenyKíváncsi voltam, hogy ebben a kategóriában egy „Madrid teszt” (http://pdaplus.hu/content/view/3458/57/) milyen eredménnyel zárul

A videókban láthatóak a beállítási paraméterek, érdekes végeredmény, hogy a CN9-el tervezve a gép 70% után inkább kikapcsol, mint hogy tervezzen…
A második videón ugyan letervez Madridba, de a forgalmazóval folytatott levelezésem alapján az derült ki (miután elemezték az útvonalat), hogy nem létező vagy fizetős utakra is rátervez. Aki azonban mégis Madridba menne, az Map Source telepítésével előre tervezheti az útvonalát, amin ellenőrizheti a számára megfelelő útosztályokat és a tervezett útvonalat feltöltheti az eszközbe.

Egyébként a készülék menüje a Garmintól megszokott megoldásokkal van felvértezve, de nem a Zümo hanem a Nüvi sorozat menürendszerét kapta. Célpontkeresés ügyben semmi változás nem tapasztalható, de erre nem is volt szükség. Ebben a kategóriában a több célpont megadása és azok optimális rendezése is elvárásként fogalmazódhat meg, de a 660 ezt is tudja. El kell mondani, hogy a készülék örökölte a Garmin tervezési sajátosságait, melyeket térkép vagy tervezési algoritmus hiba okoz: néha tud egy hosszabb útvonalat, mint az optimális.

A készülék képes külső TMC vevőt fogadni: motoros tartóban a tartóból kivezetett kábelhez, autós tartóban a tartón lévő miniusb csatihoz kell csatlakoztatni a vevőt. Sajnos ilyen eszköz hiányában ezt nem tudtam kipróbálni. A motoros tartó kábelén továbbá egy mikrofon és egy fejhallgató kimeneti csatlakozó található, melyeket egy - a motorra felszerelt - rádiós intercom egységhez lehet kapcsolni. A MapSource telepítésével előre tervezhetjük az útvonalat, melyet az eszközre feltöltve a későbbiekben felhasználhatunk.

Mókás funkció az ” utcanevek bemondása navigáció alatt”. Az szinte természetes, hogy magyarul nem tud, de az érdekesebb, ahogy az angol verzió küszködik a magyar nevek kimondásával. Az utca szó kimondása kissé fonetikus „átke” hangzású. Én speciel megelégednék az angol „street” szóhasználattal is, de feltételezem, hogy a térképről olvassa le a feliratot.

Összegzésül elmondhatom, hogy egy nagyon jó készülék. Akik szeretik a Garminokat és motoroznak is, azok szeretni fogják. Azok, akik esetleg első készülékként használnak majd ilyet, azokat esetleg bosszantani fogja az útvonaltervezés közbeni esetleges pontatlanság, de igazából egy kis odafigyeléssel ez a probléma orvosolható.

Egyetlen dolog, ami ellene szól: az ára. Konkurencia hiányában azonban nem is lehet semmi más eszközzel összehasonlítani. Prémium készülék motorosoknak.

A teszt eredetije a pdaplus.hu-n jelent meg.

Szerző: W_J

Szólj hozzá!

Címkék: gps garmin zümo

A bejegyzés trackback címe:

https://turamotorosok.blog.hu/api/trackback/id/tr902368328

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása